Strukturált Strukturálatlanság
Zen-Fóthista példázatok
A szerzô elôbeszéde
A Valódi, Kreatív Programozó(R) bensôdben rejtôzik: elméd valamely sötét
kamrájában alussza születésed óta tartó mély álmát. A Mester Tan(R)-a a
kulcs, mely a kamra ajtaját nyitja. Az Ajtó(R)-hoz vezetô Ösvény(R)-t
azonban magadnak kell kitaposnod, ahogy a Bennünk Szunnyadó(R)
felébresztésének feladata is rád vár. A Mester szavai hordozzák a Tan(R)
szellemét, de végzetesen tévedsz, ha azt hiszed, hogy azokat meglovagolva
az Ajtó(R)-hoz juthatsz. A szavak a külsô mulandóság terérôl érkeznek -
keletkeznek és elmúlnak. A Megvilágosodás(R)-t a Mester elôadásaiban
keresni annyi, mint csizmán keresztül vakarózni, vagy óvszerrel
szeretkezni. Az Ösvény(R)-t végigjárni annyi, mint egyre élesebben látni a
mulandó szavak mögötti Lényeg(R)-et. Mindig szemed elôtt tartva, az
lassanként átjárja minden pórusodat, míg végül úgy érzed, te magad vagy a
Lényeg(R). Ekkor az Ajtó(R) elôtt állsz, készen arra, hogy belépj rajta és
felébresztve a Valódi, Kreatív Programozó(R)-t a világosság állapotába
kerülj. Az itt következô példázatgyûjtemény a Mester néhány esetét beszéli
el. Ezeket olvasva és átérezve a késôbbiekben könnyedén ellenállhatunk a
környezetünkben tevékenykedô különféle egyének káros handabandázásának
(Rizsa(R)), amely csak arra jó, hogy figyelmünket a Lényeg(R)-rôl
elterelje. Annak bizonyságául, hogy a humor sem áll távol rendünk
szellemétôl, bevezetésképpen álljon itt egy K.I. szerzetestôl származó
vicc:
Sétál az úton a Mester.
Odaér az elsô fához, és a botjával
megüti.
Sétál tovább.
Odaér a második fához, és a botjával
megüti.
Sétál tovább.
Odaér a harmadik fához, és a botjával megüti.
1. rész Az Ösvény(R)
Egy szerzetes megkérdezte a Mestertôl:
- Lehetséges-e programot írni a levezetés és a visszavezetés alkalmazása
nélkül?
A Mester így felelt:
- LÉNYEG!
1.1. Az objektumorientált programozás
Egy idegen megkérdezte a Mestert, hogy miért nem tanít objektumorientált
programozást. A Mester horkantott egyet, és azt mondta:
- Micsoda együgyû fickó vagy te, ha még azt sem tudod, hogy a szezon
ugyanaz, mint a fazon.
1.2. A Valódi, Kreatív Programozó
Megkérdezték a Mestert:
- Mi a Valódi, Kreatív Programozó?
- A Valódi, Kreatív Programozó nyitott
üresség.
- Nem az elme egy részérôl van szó?
- A Valódi, Kreatív Programozó része az
elmének.
- Hogy lehet üresség valami, ami része az
elmének?
- A Valódi, Kreatív Programozó nem része az
elmének.
1.3. A Lényeg
Egy új szerzetes ment oda a Mesterhez.
- Mester, kérlek mondd el, hogyan láthatom meg a
Lényeget?
A Mester ujjával rámutatott egy VAX-terminálra.
- Mi az ott?
- Egy VAX-terminál - felelte értetlenül a szerzetes.
- Mondd el nekem, hogyan láthatom meg a VAX-terminált?
A szerzetes immár tökéletes zavarban felelte:
- 'Ugy, hogy ránézel, Mester.
A Mester erre iszonyú haragra gerjedt, és a terminál-klaviatúrával
ütlegelve elzavarta a szerzetest.
1.4. Az Ösvény elsô szakasza
A Mester egyik elôadásán a következôket
mondta:
- Elménkben számtalan ösvény létezik, közülük azonban csak egy visz
az
Ajtóhoz. Az Ösvény elején haladva még bizonytalanok a lépteink; nem tudjuk,
rajta vagyunk-e még, vagy esetleg egy tévúton járva messzire kerültünk
tôle. Ez az Ösvény legnehezebb Elsô Szakasza, amelyen túljutva már biztosan
érezzük a helyes irányt.
Erre egy szerzetes jelentkezett, és megkérdezte:
- Mester, eddig minden zárthelyimet jelesre írtam. Azt jelenti-e ez, hogy
már túljutottam az Elsô Szakaszon?
- Ha majd megírtad az elsô közepes zárthelyidet, akkor ráléptél az Ösvény
elejére - válaszolta a Mester.
1.5. A Tananyag
Egy igen érdeklôdô és lelkes szerzetes egyszer megkérdezte a
Mestert:
- Mit fogsz tanítani nekünk a következô
félévben?
- Semmit - volt a válasz.
1.6. A Mestert gúnyoló szerzetes
A Mesternek az volt a szokása, hogy ha az újonnan felvett szerzetesek közül
valamelyik kérdéssel fordult hozzá, Ö csak szó nélkül rámutatott egy
számítógépre. Egyszer egy idegen jött a kolostorba, és megkérdezett egy új
szerzetest, hogy tulajdonképpen mit tanít nekik a Mesterük. Erre a
szerzetes csak szó nélkül rámutatott egy számítógépre. Az eset híre
eljutott a Mester fülébe is, aki azonnal magához hívatta a szerzetest, és
személyre szóló géptermi zárthelyit íratott vele. Amikor a program
elkészült, a Mesternek szinte minden sorához volt egy rosszalló
megjegyzése, végül elégségesre értékelte a munkát. A szerzetes úgy érezte,
hogy a Mester igazságtalanul bánt vele, és végsô elkeseredésében ezt szóvá
is tette. Erre a Mester csak szó nélkül rámutatott egy számítógépre. A
szerzetes abban a pillanatban elnyerte a megvilágosodást.
1.7. A Tudatlan Bölcs
Egyik elôadásán a Mester észrevette, hogy az elsô sorban ülô szerzetesnô
egyáltalán nem figyel az elôadásra, ehelyett egy Tiffany regényfüzetet
olvasgat elmélyülten.
- Lám - mondta - van köztetek egy bölcs ember.
1.8. A vizsga
Egy új szerzetes érdeklôdött a
Mesternél:
- A félév végi vizsga szóbeli lesz?
- Nem - mondta a Mester.
- Akkor hát írásbeli vizsgát kell
tennünk?
- Nem.
Erre a szerzetes reménykedve kérdezte:
- Talán nem is kell vizsgáznunk?
- De igen.
- De Mester, végül is hogyan állapítja meg az
osztályzatokat?
- Aki mindent tud, az kap elégtelent - felelte a Mester.
1.9. Az alvó szerzetes
Egy alkalommal elôadás közben a Mester felfigyelt arra, hogy a hátsó sorban
egy szerzetes jóízûen szundikál. Erre odalépett az egyik igen tehetséges
gyakorlatvezetôjéhez, aki az elsô sorban ült.
- Mit csinálsz te itt? Nézd azt a szerzetest - mondta az alvóra
mutatva - ô tudja, hogyan kell az elôadásomat
hallgatni.
A gyakorlatvezetô rá sem nézve a Mesterre a padtársához
fordult:
- Mit akar itt ez a vén fasz?
Erre a Mester felkacagott, és folytatta az elôadást.
1.10. A Specifikáció
Egy szerzetes ezzel fordult a gyakorlatvezetôjéhez:
- Már tudom hogyan specifikáljak egyszerûbb feladatokat. De mi a
helyzet a gyakorlatban elôforduló feladatokkal?
- Errôl kérdezzük meg a Mestert - javasolta a
gyakorlatvezetô.
A szobájába lépve meghajoltak az asztalnál ülô Mester elôtt, majd a
szerzetes megkérte, hogy beszéljen neki a gyakorlatban elôforduló
problémák specifikációjáról.
A Mester felállt, és odalépett a
táblához.
- "" - mondta, és visszaült az asztalához.
- Megértetted a tanítást? - kérdezte a gyakorlatvezetô, amikor már
újra kint voltak.
- Semmit sem értettem - felelte zavartan a szerzetes.
- Pedig a Mester minden lényegeset elmondott a témáról - mondta a
gyakorlatvezetô, és azzal magára hagyta a tépelôdô szerzetest.
1.11. A Típus
A Mestert egy ízben felkérték, hogy más hitû programozóknak tartson
elôadást a Típusról. Amikor befejezte az elôadást, az egyik hallgató
megkérdezte:
- Az Ön által elôadott típusfogalomnak van valami köze például a
tt FORTRAN INTEGER típusához?
A Mester a homlokát ráncolva kérdezte:
- Hányan vannak önök között, akik tt FORTRAN-ban
programoznak?
Erre majdnem minden résztvevô felemelte a kezét.
A Mester szó nélkül elhagyta az elôadótermet.
1.12. Modula-2
Egy új szerzetes megkérdezte a Mestert:
- Te használható nyelvnek tartod a Modula-2-ôt?
- Naparcú Wirth, Holdarcú Wirth - felelte a Mester.
2. részAz Ajtó(R) elôtt
A Mester a folyosón sétált, amikor az egyik tehetséges szerzetes
megszólította:
- Mester, mi a programozás legfôbb alapelve?
A Mester legyintett, majd szó nélkül folytatta útját. A szerzetes azon
nyomban megvilágosodott.
2.1. A Bennünk Szunnyadó felébredése
Egy szerzetes kérdezte:
- Mester, hogyan ébred fel a Bennünk Szunnyadó?
- Ha megöltél egy megbízott elôadót, végeztél egy adjunktussal és vérét
ontottad Dijkstrának, akkor felébredt benned a Valódi, Kreatív Programozó
- felelte a Mester.
A szerzetes tovább kérdezett:
- Mit jelent megölni egy megbízott elôadót?
- Mértékletesen járni gyakorlatra, és közben programozni
tudni.
- Mit jelent végezni egy adjunktussal?
- Mértékletesen járni az elôadásaimra, és közben programozni
tudni.
- Mit jelent a vérét ontani Dijkstrának?
- tt GOTO-t használni, és közben strukturált programot írni.
2.2. A Bölcs vizsgázó
A Mester a következô vizsgakérdést adta egy
szerzetesnek:
- Mi a jelentôsége a specifikáció
tételének?
A szerzetes erre felpofozta a Mestert, és ráborította az asztalt. A Mester
elégedett mosollyal feltápászkodott, és azonnal beírt egy jelest a
szerzetes indexébe.
2.3. A gondosan megírt típus
Egyik alkalommal, amikor a Mester meglátogatta a géptermet, az egyik
számítógép elôtt ülô szerzetes megszólította:
- Mester, nem mûködik a rendezôfa-típusom, pedig minden mûveletet
gondosan specifikáltam és levezettem.
A Mester nem szólt semmit, csak egy hirtelen mozdulattal kikapcsolta
a számítógépet.
A szerzetes ekkor a megvilágosodás élményében részesült.
2.4. A figyelmetlen vizsgázó
Egy szerzetes ezt a kérdést kapta a vizsgán:
- Hogyan szól a ciklus levezetési szabályának megfordítása?
Erre a szerzetes hirtelen felpattant, a Mestert belelökte a székbe, és a
helyére állt.
- Hogyan szól a ciklus levezetési szabályának megfordítása? - kérdezett
vissza diadalmasan.
- Hajolj közelebb, megmondom - válaszolt a Mester.
A szerzetes odahajolt, erre a Mester úgy tarkón vágta, hogy
az megszédülve rárogyott a padra.
- Úgy látom, nem nagyon készültél fel ebbôl az anyagból - mondta
bosszúsan a Mester, és beírt egy elégtelent.
2.5. A nem Megvilágosult Programozó
Megkérdezték a Mestert:
- Lehet-e jó programozó olyan valaki, aki még nem világosult
meg?
- A nem megvilágosult programozó olyan mint a WC-papír: mindig csak
az egyik oldala használható.
2.6. Az unió
A Mester és gyakorlatvezetôi a gépteremben tartózkodtak, amikor kezében "A
felhasznált matematikai fogalmak" címû nyomtatvánnyal odalépett egy
szerzetes, és megszólította a Mestert:
- Bocsáss meg Mester, de az Unió típuskonstrukció definíciója nem világos
számomra. Kérlek, magyarázd el!
A Mester csak ült tovább mozdulatlanul.
A szerzetes ekkor leborult a Mester lábai elé.
- Köszönöm, hogy megnyitottad számomra az Ajtót - rebegte, majd
felállva apró darabokra tépte a kezében tartott irományt, és
szétszórta a teremben.
Amikor távozott, az egyik gyakorlatvezetô csodálkozva
kérdezte:
- Miért épp az Unió?
- Úgy látom, a jövô héten gyakorlatvezetô-csere lesz - morogta maga
elé a Mester.
2.7. A Ki-nem-nyilvánított Tan
Egy tudásszomjtól fûtött szerzetes ezzel fordult a
Mesterhez:
- Mester, van-e olyan programozási módszertan, amelyet még nem tanított
senki?
- Van - felelte a Mester.
A szerzetes kérdésére, hogy mi lenne az, a Mester így
válaszolt:
- Nincsen program, nincsen programozó, nincsen semmi sem.
2.8. A képzelôdô szerzetes
Egy láthatóan nyugtalan szerzetes lépett oda a
Mesterhez:
- Bocsáss meg, Mester, hogy ilyesmivel zavarlak, de úgy érzem, hogy
már napokkal ezelôtt átjutottam az Ajtón, a Bennünk Szunnyadót azonban
sehol sem találom, hogy felébreszthessem.
A Mester erre leültette egy számítógép elé, és adott neki egy nem túl
bonyolult programozási feladatot.
- Na de Mester - hebegte a szerzetes - azt kívánod tôlem, hogy
mindenféle absztrakt modell nélkül azonnal a gépre írjam a
programot?
A Mester egy hatalmasat ütött a szerzetes fejére, és
rárivallt:
- Éjszakánként a házad elôtti járdán alszol azt hívén, hogy már a
szobádban vagy?
2.9. A gyakorlatvezetô kiválasztása
Egy ízben, miután az egyik gyakorlatvezetô váratlanul elhagyta a rendet,
két szerzetes is jelentkezett a megüresedett hely betöltésére. A Mester
behívta az egyiket a gépterembe, és odavitte egy újonnan vásárolt, nagy
teljesítményû számítógép
mellé.
- Mily csodálatos, amikor az addig csak absztrakt formában létezô
programjaink hirtelen megelevenednek egy ilyen masina szívében! - mondta
lelkesen.
- Szívembôl szólsz, Mester! - -lelkendezett a szerzetes
is.
Ekkor a Mester behívta a másik jelentkezôt is, és ugyanazt elmondta, mint
az elôbb. Ez a szerzetes azonban ekkor szó nélkül felemelte a gépet, és a
földhöz vágva darabokra törte. A Mester odalépett az elsô
szerzeteshez.
- Nos, pár év múlva talán te is lehetsz gyakorlatvezetô - mondta.
3. rész A Mester
Egy idegen megkérdezte a Mestert, hogy milyen nyelveken programozva
pallérozta elméjét. A Mester megkérdezte az idegent, hogy milyen nyelveken
programozva vált ilyen együgyüvé.
3.1. Az iskola
Megkérdezték a Mestert:
- Milyen iskolát végeztél, mielôtt mesterré
váltál?
- Matematika-fizika szakot - felelte a Mester.
- Akkor hát külön tanultál
programozómestereknél?
- A programozásnak nincsenek mesterei.
- De... Végül is mikor fordultál a programozás felé? - hangzott a
bizonytalan kérdés.
- Nem fordultam a programozás felé - volt a válasz.
3.2. A Megvilágosodás
Egy szerzetes megkérdezte:
- Mester, hogyan élted át a Megvilágosodást?
- Mielôtt megvilágosodtam, a programok programok voltak, a változók
változók voltak, és az elágazások determinisztikusak voltak. Amikor kezdtem
megvilágosodni, a programok relációk voltak, a változók projekciók voltak,
és az elágazások nem voltak többé determinisztikusak. Hosszú csend
következett, míg végül a szerzetes már nem bírta türtôztetni magát, és
kinyögte:
- És Mester! A Megvilágosodás után mi volt a program, mi volt a
változó, és mi jellemezte az
elágazást?
- Nézd, milyen szép az a virág a kertben - mondta merengve a Mester.
3.3. A matematikatudás
Megkérdezték a Mestert, hogy mely matematikatudós mestereknél köszörülte
elméjét ilyen élesre.
- Az elme jóval keményebb annál, hogysem mindenféle rossz minôségû
köszörûvel alakítani lehetne - válaszolta a Mester.
M.Z., K.I. szerzetesek